👉 Aștepți un semn ca să te apuci de învățat pentru Rezi? Ăsta e!

Înapoi în viitor

Salutare, 

Sunt Alex!

Mă gândesc adeseori ce capacitate extraordinară avem de a digera durerea și pierderea. Când totul pare că se duce pe „apa sâmbetei”, rezistăm. 

Mergem mai departe. 

Catastrofele, cataclismele și molimele sunt evenimente care lovesc constant umanitatea, din cele mai îndepărtate timpuri. Celor care le trăiesc, li se par permanente, dar de cele mai multe ori se dovedesc a fi episoade trecătoare.

Ce ne așteaptă după depășirea pandemiei de COVID-19?

După gripa spaniolă, oamenii nu au încercat o nouă normalitate, ci doar normalitatea.

Se va repeta istoria sau suntem în pragul unei transformări revoluționare?


1. Viața digitală

După ce au trecut prin experiența gripei spaniole, oamenii de acum 100 de ani și-au reluat cursul firesc al vieții. S-au reîntors în fabricile și în instituțiile în care lucrau. Dacă erau în căutarea divertismentului, mergeau la teatru, iar ulterior la cinematograf. Pentru a cumpăra alimentele sau îmbrăcămintea de care aveau nevoie, băteau drumul către magazinele de profil.

În linii mari, dincolo de pierderile umane și materiale, viața a continuat în același ritm și cu aceleași obiceiuri.

Nu putea fi altfel. Nu exista alternativă!

Însă astăzi există. Viața poate fi trăită (și) digital.

De la inventarea primului calculator personal (Kenback-1), în 1971, lumea a început o goană nebună. În 1990 a fost inventat World Wide Web. Compania Amazon a apărut în 1995, iar primul iPhone a fost lansat pe piață în 2007.
Ce s-a întâmplat cu toate acestea?

Ne-au ajutat să facem trecerea către economia digitală. Marc Andeerssen, creatorul Mosaic, cel mai popular browser web de la începutul anilor ’90, a anunțat încă din 2011 că „software-ul înghite lumea”. 

În esență, Marc Andeerssen spunea că viitorul avea să arate complet diferit. Economia digitală începuse deja să preia sectoare importante din economia materială – offline. Iar lucrurile nu aveau să se oprească acolo.

Industriile de discuri audio și marii producători de filme pierdeau teren în fața unor coloși din zona de streaming precum Youtube, Spotify sau Netflix. 

Companii ca Uber și, mai târziu, Bolt reprezentau încă de pe atunci o alternativă atractivă la conceptul tradițional de taximetrie, iar companiile producătoare de jocuri online întreceau deja giganți ca Hollywoodul în termeni de profit.
Valurile tehnologice nu puteau să nu lase urme, iar schimbarea continuă și azi, chiar sub ochii noștri.


2. Înapoi în viitor

Deși pare greu de crezut, pandemia de COVID-19 reușește să înlăture cel mai mare obstacol aflat în calea vieții digitale: atitudinea oamenilor.

Până mai ieri, cei mai mulți dintre noi erau rezervați în legătură cu achizițiile online, cu orele de curs sau cu spectacole online, dar și cu ideea unor consultații medicale prin chat video. Unii erau împotriva serviciilor de livrare la domiciliu. Alții respingeau ideea antrenamentelor sportive în regim online.

În urmă cu doar un an, unele dintre aceste lucruri păreau foarte îndepărtate în timp. Pandemia cu care ne confruntăm le-a testat eficacitatea, iar cele mai multe au trecut testul.

Pandemia și izolarea care i-a urmat, inclusiv restricțiile pe care le respectăm și astăzi, ne-au obligat să ne schimbăm comportamentul. Să ne adaptăm. Să ridicăm barierele și să creăm o nouă normalitate în care dinamica digitală ocupă un loc important.

În domenii precum agricultura și construcțiile, sfera digitală este încă insuficient dezvoltată. Însă în zona industriei serviciilor (IT, comerț, HoReCa etc.), modul în care lucrează oamenii se transformă de la o zi la alta. Nu mai e nevoie ca toți angajații să fie prezenți la aceeași oră, în același loc.

Colaborarea prin e-mail, pe diferite canale de social media sau prin videoconferințe face inutilă prezența tuturor angajaților la birou. Sarcinile de serviciu pot fi îndeplinite de oriunde, câtă vreme oamenii sunt profesioniști și înțeleg să respecte timpii de lucru și munca celorlalți.

Într-un fel, viitorul care se desfășoară sub ochii noștri ne duce înapoi. Pentru mulți dintre noi, munca va reveni la ceea ce a fost în trecut: o activitate legată de propria casă.


3. Telemunca

E greu de crezut că vom mai reveni la toate obiceiurile de dinainte de pandemie. Utilizarea digitalului face parte din viața noastră mai mult ca oricând. Până acum două sute de ani, activitatea profesională era desfășurată în universul familiei. Doar odată cu apariția fabricilor și a conceptului de birou, jobul s-a separat categoric de viața de acasă.

Însă acum, în condițiile în care telemunca este aplicată în tot mai multe domenii, jobul are șansa istorică de a se „reîntoarce” acasă, în spațiul intim al familiei. Telemunca (grecescul „tele” înseamnă „departe”) pare să fie ieșirea din impas pentru multe industrii, iar oamenii se adaptează relativ rapid.

Pandemia ne pune în față un drum cu un singur sens. Multe dintre activități s-au mutat în online. Cu ajutorul diferitelor softuri, taskurile repetitive pot fi automatizate și optimizate. Angajatorii își diminuează costurile cu întreținerea angajaților, iar angajații se bucură de un program flexibil. E o abordare de tip win-win.

Medicii demonstrează că pot aplica cu succes telemunca. În ceea ce-i privește pe aceștia și pe pacienți, împotrivirile din trecut au fost depășite. Multe simptome pot fi descrise la telefon sau arătate printr-un video-call. Timpul pierdut de pacienți pentru un control de rutină sau pentru o rețetă simplă poate fi eliminat. Iar medicii câștigă timp pentru a se ocupa de cazurile cu adevărat urgente.

Viitorul sună bine. Doar pentru SUA, specialiștii au estimat mai mult de un miliard de vizite medicale digitale în 2020.
Evident, nu toată lumea agreează telemunca. Din păcate, mai ales în condițiile impuse de pandemie, pentru unele domenii chiar nu există alternative. Știu că e dificil să asiști la cursuri și la lecții exclusiv în format online. Știu că există nemulțumiri.
La urma urmei, e foarte posibil să nu fim făcuți pentru a fi mulțumiți. Împlinirea noastră depinde nu de condițiile obiective, ci de propriile așteptări. Când situația se va îmbunătăți, așteptările vor crește, și e foarte probabil să fim la fel de nemulțumiți. Iar dacă nu va fi așa, cu atât mai bine.

Ne vom dori să ne întoarcem la „normalul” de dinainte de pandemie?

Ne vor plăcea noile transformări, acest sistem hibrid de viață reală și digitală?

Inevitabil, ne vom confrunta cu o dilemă. 

Lumea va fi schimbată, dar și noi vom fi la fel.


Creștem împreună,
Alex

Hei, merci că ai citit până aici! 🤗

↓ Te-ar putea interesa și următorul articol...