🚀 Am lansat noul Grile-Rezidentiat.ro. Click aici și testează-l!

Despre soft power-ul Coreei de Sud

Salutare, 

Alex aici!

A venit și decembrie… Moș Nicolae e la două zile distanță.

Tot poimâine (duminică) sunt alegeri. E zi de vot, iar el, votul, e chiar în buzunarul tău. Respectă măsurile impuse de autorități și mergi la vot.

Implică-te! E important pentru viitor.

Apropo de implicare, uite ce ți-am pregătit pentru #mailuldevineri. După cum știi, este mai puțin despre medicină și mai mult despre viață, alegeri, lecții și idei. M-am așezat confortabil la birou, savurez un ceai oriental și mă pregătesc să te transport până la celălalt capăt al planetei.

În Asia.

Hai să vedem câteva chestiuni interesante despre una dintre cele mai populare țări din lume!

3, 2, 1…


1. The Korean Wave și K-Pop

Cultura urbană și experiențele contemporane ale Coreei de Sud sunt exportate în fiecare zi cu mult succes. De mai bine de 20 de ani, „stilul coreean” trezește simpatie aproape peste tot.

Pentru o țară mică, care numără puțin peste 51 de milioane de locuitori, este o reușită fabuloasă. Spun țară mică pentru că așa e: are o suprafață comparabilă cu a Transilvaniei!

Filmele, muzica, divertismentul și tehnologiile coreene sunt componente esențiale ale unui fenomen uluitor.

Este valul coreean (The Korean Wave).

O mișcare care a surprins întreaga planeta și care continuă să se dezvolte și să stârnească interes pentru creatorii ei.

Nu e de mirare că fenomenul a prins de minune și în România.

K-Pop (muzica pop coreeană) a devenit o memă foarte apreciată și în țara noastră.

Renumita trupa a băieților de la BTS are priză la publicul tânăr din întreaga lume. Recent, a fost nominalizată la premiile Grammy. Arhicunoscutul hit „Gangnam style” are aproape 4 miliarde de vizualizări pe YouTube. Cu siguranță l-ai ascultat și tu măcar o dată.

Samsung, LG, Hyunday și Kia sunt branduri arhicunoscute coreene.

Unde mai pui că, anul acesta, filmul „Parasite” a luat patru premii Oscar? Este singurul film într-o limbă străină (nu în engleză) care este premiat la categoria „Best Picture”.


2. Soft Power-ul Corean

Pentru a înțelege valul coreean, trebuie să facem o scurtă oprire.

În 1990, scriitorul american Joseph Nye Jr. a introdus conceptul de soft power.

În linii mari, noțiunea se referă la capacitatea cuiva de a obține rezultate favorabile prin mijloace prietenoase.

Spre deosebire de forța militară la care poate apela o țară, strategia soft power-ului presupune folosirea mijloacelor blânde pentru convingerea celorlalți: atractivitate, simpatie, participare voluntară și identificarea celorlalți cu un anumit produs sau o idee.

Statul coreean nu doar că nu împiedică răspândirea propriei culturi, ci o promovează din greu. Așa e și normal să se întâmple.

Prin cultura de masă (filme, muzică etc.) pe care ți-o propun, coreenii îți influențează felul în care vezi lumea. Bineînțeles, nu sunt singurii care fac acest lucru. La fel ca și alții, urmăresc un scop bun.

Ce mai poți spune? Nu încetează să te uimească.


3. Și totuși, care e secretul din spatele succesului Coreei de Sud?

Cu greu poți spune că exemplul Coreei de Sud nu te inspiră.

Totuși, care să fie rețeta lor?

Secretul popularității fără granițe de care se bucură coreenii se află în EDUCAȚIE. Școlile lor sunt centrate pe elev, pe performanță și pe susținerea CREATIVITĂȚII fără limite.

Practic, în Coreea de Sud nu există idei sau planuri năstrușnice. Nu te judecă nimeni. Creativitatea trebuie susținută cu orice preț, iar asta e ceea ce fac cel mai bine coreenii.

Inovează, promovează și iar inovează!

Economia lor este în top 10 la nivel global. Sunt în grupul de lideri în tehnologia viitorului și inovează enorm în domeniul medicinei.

Transportul în comun este la standarde ultramoderne, iar serviciile publice sunt digitalizate în întregime. Au cea mai mare viteză a internetului din lume și au trecut la tehnologia 5G încă din 2019.

Toate acestea sunt realizate prin… muncă. Un sud-coreean nu muncește sub 52 de ore pe săptămână! La noi, norma este de 40 de ore pe săptămână.

Nu atât orarul de muncă e marea surpriză, cât disciplina și eficiența de care dau ei dovadă.

Iar tinerii lor se îmbracă extrem de cool.

… mai mult, prin fiecare apariție ne dovedesc că știu să ne împărtășească gusturile, nevoile, valorile, emoțiile și sentimentele.

Sunt buni și mereu surprinzători!

Poate că tocmai de asta îi urmărim!

Lecția din toate astea?

Creativitatea nu va muri niciodată. Creativitatea e, momentan, cel mai puternic factor care ne diferențiază de roboți. E ceea ce ne face oameni și ceea ce ne-a adus aici. E asul nostru din mânecă și elementul care ne poate oferi soluții inclusiv pentru rezolvarea încălzirii globale și salvării planetei.


Creștem împreună,
Alex