Cu toți am făcut-o. Citim ceva ce ne dorim să ne amintim mai târziu și imediat scoatem evidențiatorul. Verde, galben, albastru, uneori mai multe culori simultan, totul pentru a diferenția importanța cuvintelor în propoziții. Înainte de a închide articolul și de a nu te mai întoarce niciodată aici, pe blog, permite-mi să explic ce am găsit.
Chiar dacă evidențierea este o practică pe scară largă ce ne ajută să învățăm și să ne amintim informația, de fapt, are un impact foarte mic. Mai mult, în anumite situații, evidențierea ne poate împiedica să folosim cunoștințele pentru a face deducții în viitor. Evidențierea, se pare, nu este singura strategie comună care nu te ajută să înveți. Altele includ sublinierea și recitirea anumitor pasaje, care sunt instrumente de studiu populare, mai ales printre studenți, dar nu sunt eficiente.
Ce trebuie să faci tu, studentule, pentru a învăța mai bine?
Articolele recente din jurnale științifice și cartea Make It Stick ne îndrumă în direcția metodelor eficiente de învățare. Iată patru dintre ele.
Testează-te frecvent din materialele pe care le citești.
Creează flashcards pe subiecte importante pe care le citești. Generează întrebări și răspunsuri din materiale și verifică-te în mod regulat. Continuă să accesezi cunoștințele din memoria ta și să dezvolți „copacul cunoștințelor”. Nu găsesc altă metaforă mai bună. Acest proces va preveni uitarea și îți va permite să identifici părțile din materie pe care nu le cunoști foarte bine.
Mărește progresiv intervalul între studiu și testarea auto-impusă.
Mărește progresiv acest interval, la început cu ore, apoi cu zile, apoi cu săptămâni și luni. Pe măsură ce dobândești și cimentezi cunoștințele, mărește intervalele și mai mult. „Cum mă testez?”, poate te întrebi. O idee ar fi să faci teste din materia respectivă, parcursă de tine, sau chiar să simulezi examenul pe Grile-Rezidentiat.ro.
Testează-te pe subiecte diferite în fiecare sesiune de studiu.
De exemplu, dacă înveți sau repeți la cardiologie, nu este de ajuns să treci doar prin capitole, în ordine. Când rezolvi grile, amestecă întrebări din diferite capitole pe măsură ce înveți. Adaugă un capitol din pneumologie pe care nu îl stăpânești bine, chiar dacă tu trebuie să înveți doar cardiologie. Intercalarea sau subiectele alternative îți vor îmbunătăți capacitatea de a-ți aminti și de a aplica informații în viitor. Pe scurt, îți va fi mult mai ușor să accesezi informațiile învățate (pentru că ai exercițiu) la examenul de rezidențiat.
Pune-ți întrebări în timp ce citești.
Acestea pot include întrebări de tipul:
- De ce?
- Cum funcționează?
- De ce se întâmplă asta?
- De ce are sens acest lucru?
- De ce nu are sens acest lucru?
- Pot lega informația asta de ceva ce cunosc deja?
Întrebările de acest gen te vor ajuta să procesezi informațiile pe care le citești și să le aplici în situații viitoare. Întrebările te pot ajuta, de asemenea, să procesezi și să înțelegi informațiile pe care tocmai le-ai citit.
De exemplu, te poți întreba următoarele după ce ai citit un paragraf:
- Ce informații cheie noi am învățat?
- Ce legătură au aceste noi informații cu cele pe care deja le știu?
- Care au fost punctele principale în ceea ce am citit?
- De ce sunt importante aceste puncte?
- Pot crea o structură mentală?
Păstrează acest articol la îndemână și folosește-l pentru a pune în practică aceste metode. Testează ceea ce tocmai ai citit, mărește intervalele de verificare, continuă să îți pui întrebări cu privire la diversele puncte atinse în materia învățată, împreună cu alte informații pe care încerci să le înveți și pune-ți întrebări cu privire la semnificația și aplicabilitatea materialului în timp ce înveți.
Pune evidențiatorul deoparte și apucă-te de treabă!
Referințe
Make It Stick: The Science of Successful Learning. Harvard University Press, 2014.
Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions form cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 2013.
Inexpensive techniques to improve education: Applying cognitive psychology to enhance educational practice. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, December 2012.