Strategia pozitivă

Salutare,

Diana aici.

Când acționezi eficient? Atunci când ești ademenit(ă) cu recompense imediate sau sub amenințarea unei sancțiuni usturătoare? Pentru obținerea plăcerii sau de frică ?

Indiferent dacă te pregătești de examenul de rezidențiat sau de orice altceva, când și mai ales cum crezi că poți da un randament mai bun în lupta cu încercările tale? Atunci când îți sunt apreciate și recunoscute eforturile, pas cu pas, ori atunci când te gândești la ce vei face dacă se va întâmpla dezastrul?

Un principiu elementar din lumea sportului ne spune că, dacă te gândești că vei pierde, aproape că ai pierdut. Indiferent ce crezi, ce proiectezi… ai dreptate. Nu te înșeli.

De ce?

Citește #mailuldevineri pentru a afla!


1. Ne spălăm și noi pe mâini?

Un exemplu banal, la ordinea zilei. Mulți dintre oameni nu obișnuiesc să se spele cu regularitate pe mâini. După ce folosesc toaleta, la capătul diferitelor activități de zi cu zi sau de fiecare dată când igiena își cere drepturile. Nu o fac și cu asta, basta. Ce spui dacă-ți zic că doar puțin peste o treime dintre angajații din restaurante sau medicii din zilele noastre obișnuiesc să se spele pe mâini cu regularitate?

E un fapt incontestabil. Un număr imens de oameni ajung zilnic în spitalele lumii în urma toxiinfecțiilor suferite de pe urma alimentelor/băuturilor consumate în restaurante, unele dintre ele luxoase și cu pretenții. Mai grav, mulți pacienți sunt infectați zilnic în spitale și suferă numeroase complicații din cauza lipsei de igienă a personalului medical. Medicii, asistentele și infirmierele, în loc să le asigure pacienților condiții propice pentru însănătoșire, le agravează situația. Și, în cele mai multe dintre cazuri, dintr-o simplă (și condamnabilă) neglijență.

Nu-și spală mâinile.

Cu toate că în spitale și în restaurante sunt încurajați constant să mențină o igienă impecabilă, angajaților le vine greu să se conformeze. Că uită să o facă, refuză să se conformeze sau nu conștientizează riscurile, e greu de spus.

Ce e de făcut?


2. Nivelul de conformare

Un exemplu de bune practici ne este oferit de un studiu efectuat în 2008. De-a lungul a doi ani și cu 50 de mii de dolari avuți la dispoziție, o echipă de cercetători din New York a pornit pe un drum dificil. A încercat să crească nivelul de conformare al personalul medical în legătură cu dezinfectarea regulată a mâinilor în timpul programului de muncă. Nu întâmplător, autorii studiului au desfășurat cercetarea într-o secție de ATI.

Deși respectiva secție era dotată din belșug cu geluri dezinfectante, chiuvete și afișe care recomandau călduros spălarea frecventă a mâinilor, personalul medical rămânea cel mai adesea indiferent la rolul esențial al igienizării permanente.

Prin urmare, cercetătorii au decis să instaleze 21 de camere video în punctele cheie ale secției. Personalul medical știa că este supravegheat, dar, chiar și așa, refuza să se conformeze. Doar unul din zece angajați (!) respecta regulile și își curăța corespunzător mâinile.

Confruntați cu aceste rezultate dezamăgitoare, aceiași cercetători au plusat. Au montat tablete electronice în fiecare dintre încăperile secției. Cu ce scop? Acela de a le permite angajaților să obțină un feedback imediat cu privire la felul în care țineau pasul cu spălarea mâinilor.

De fiecare dată când cineva dintre angajații secției se spăla pe mâini, tableta înregistra acțiunea și o afișa în cadrul unui clasament aflat la vedere. Cifrele de pe tabletă creșteau, fiecare vedea unde anume se clasează, cât de des se spală colegii, și se făceau calcule săptămânale.

Ce crezi că s-a întâmplat?

Aproape 90% dintre medici, asistente și infirmiere au început să se spele cu regularitate pe mâini.

De ce?


3. Strategia pozitivă

Feedbackul pozitiv amenințat și nu amenințările este responsabil de rezultatele spectaculoase de mai sus. Doar el și nu posibilele sancțiuni explică creșterea nivelului de conformare al personalului medical.

O strategie care să implice sancțiuni pentru cei care nu respectau regulile de igienă era mult mai ușor de impus. Cu ce rezultate? Le intuiești prea bine. Oamenii ar fi continuat cu obiceiurile vechi și și-ar fi găsit motive care să le explice atitudinea. În schimb, oferindu-le feedback pozitiv și încurajări constante, cercetătorii au demonstrat eficiența vorbei dulci în atingerea unui scop precis.

Povestea de astăzi are rădăcini adânci. Știi prea bine că, în tot ceea ce facem, suntem guvernați de zeii plăcerii și durerii. Pe primul îl căutăm cu voluptate, în vreme ce pe cel de-al doilea îl ținem la distanță.

În încercarea de a-i face pe cei de lângă noi să acționeze putem apela la morcov sau la băț. Că strategia cu morcovul e infinit mai eficientă e evident. În loc să fie avertizat și amenințat, personalul medical a fost tratat cu blândețe, fiindu-i oferite recompense emoționale imediate (aprecieri, comentarii pozitive), creându-i astfel sentimentul plăcut că face ceea ce trebuie.

Vezi bine, plăcere și nu durere.

Ai putea crede în continuare că simpla posibilitate de a-i infecta pe ceilalți e o motivație puternică în sine, capabilă să ne determine să acționăm. Că sancțiunile și avertismentele îi pot aduce întotdeauna pe cei care greșesc pe calea cea bună. Dimpotrivă, creierul nostru reacționează altfel la stimulii din jur. Feedbackul pozitiv (așteptarea și primirea unei recompense) stimulează acțiunea infinit mai mult. Unde mai pui că feedbackul nici măcar nu trebuie să fie permanent. În scurt timp creează obiceiuri noi, sănătoase, iar oamenii se adaptează din mers.

Structural suntem concepuți pentru a ne îndrepta spre bine și a ține la distanță răul. Căutarea plăcerii și nu evitarea experiențelor dureroase este mai bine legată de acțiunea viitoare.

Tocmai de aceea, pentru că te așteaptă încercări și probe la tot pasul, gândește-te la recompensele pe care ți le poți oferi și nu la stresul pe care îl aduce cu sine o nereușită.

Gândește-te că, pas cu pas, poți să atingi orice culme îți propui și nu că gura părinților, stereotipurile celorlalți sau frica de insucces îți stau în cale.

Recompensează-te și acționează. Acționează și recompensează-te.

Va fi bine!


Creștem împreună,
Diana