Lasă-mă să ghicesc…
Ești genul de student care învață mai bine atunci când exersează un lucru. Te bazezi extrem de mult pe simțuri ca să acumulezi cunoștințe. Preferi să înveți de pe scheme și imagini, decât de pe text.
Am dreptate?
Sunt foarte multe lucruri pe care le poți spune despre un om doar uitându-te la el, și surprinzător de multe fără să trebuiască măcar s-o faci! Se numește „efectul Barnum”, și este motivul pentru care astrologii, ghicitorile și cititorii în cafea sau în aure par atât de credibili.
În realitate, trebuie doar să spui suficient de multe lucruri suficient de vagi, aplicabile aproape oricui. Dar pentru asta, trebuie să știi ceva statistică, astfel încât să îți dai seama care sunt afirmațiile cele mai probabile.
Acum o lună am lansat un ebook numit „Harta completă a tipurilor de învățare – Cum să înveți la medicină în stilul tău”, bazat pe teoria cu 4 axe ale lui Richard Felder. Ebook-ul îl poți descărca gratuit de aici!
Teoria spune că fiecare student se află undeva, spre stânga sau spre dreapta, pe fiecare din cele 4 axe ale învățării:
- Activ (învață practic, în grup) – Reflectiv (analiză solitară)
- Senzorial (acumulează informația prin simțuri) – Intuitiv (învață prin logică și intuiție)
- Vizual (imagini, filme) – Verbal (citit sau ascultat)
- Secvențial (învață pas cu pas) – Global (învață per ansamblu)
De aici reiese o serie de preferințe în învățare, tehnici care se potrivesc, puncte forte, dar și slăbiciuni.
Pentru ca fiecare să își poată identifica în mod obiectiv stilul de învățare, am creat un quiz de 44 întrebări simple, care determină unde te afli pe cele 4 axe. Îl poți rezolva dând click aici!
În doar 3 săptămâni, 1682 de viitori medici au rezolvat acest quiz – un eșantion uriaș care determină cu acuratețe modul în care preferă să învețe studenții la medicină din România.
Între noi fie vorba, rezultatele nu m-au surprins, ci mai degrabă mi-au confirmat că sistemul de învățământ din România are nevoie de o schimbare, pentru a se plia pe nevoile studenților.
Înainte să vezi rezultatele studiului, te sfătuiesc ca mai întâi să citești ebook-ul și să rezolvi quiz-ul, pentru a înțelege cele 4 axe ale învățării și care sunt caracteristicile lor.
Dacă deja ai făcut-o, îți reamintesc că minusurile nu sunt un lucru rău, ci ajută doar la calcularea scorului; valoarea absolută (apropierea față de un capăt sau altul al axei) e cea care arată tendința către un stil de învățare sau către altul.
I. Activ: 1025 | Reflectiv: 657
Graficul arată destul de echilibrat. Cu toate acestea, se observa tendința către învățatul practic, interactiv, prin exercițiu, a 1025 din 1682 de respondenți, adică aproximativ 61 de procente. Scorul mediu pe această axă a fost de -1,19.
II. Senzorial: 1418 |Intuitiv: 264
Aici se remarcă o diferență uriașă între cele două stiluri de învățare. Media este de 5 pentru Senzorial, cei mai mulți oameni având o înclinație accentuată pentru acest stil. Aceștia se bazează pe simțuri pentru a cuprinde informația, și preferă noțiunile concrete, în locul teoriilor și conceptelor.
III. Vizual: 1250 | Verbal: 432
Un alt grafic dezechilibrat, acesta indică o preferință clară pentru stilul Vizual. Asta înseamnă că 74% preferă imaginile, schemele, sau chiar video-urile educative, în locul cuvintelor – fie ele citite sau ascultate. 74% dintre studenții la medicină tind să rețină mai degrabă desenele de pe tablă ale profesorilor, decât explicațiile acestora.
IV. Secvențial: 893 | Global: 789
Cea de-a 4-a axă a învățării este și cea mai echilibrată dintre toate. De fapt, media este foarte aproape de 0 (-0,15 mai exact), un lucru care poate fi foarte benefic. Cei care au un stil de învățare echilibrat (-3 până la +3) reușesc atât să învețe pas cu pas, cât și să vadă imaginea de ansamblu.
În loc de concluzie
Principala limitare a modelului cu 4 axe ale învățării, expus mai sus, este că scorul pe una din axe nu arată abilitatea absolută, ci doar relativă.
Spre exemplu, dacă ești puternic Vizual, dezvoltându-ți abilităților Verbale de învățare, îți vei apropia punctajul de centru, adică de 0. Asta nu înseamnă că învățatul Vizual va involua, ci doar că vei fi mai echilibrat și vei putea să înveți mai bine indiferent de modul de predare sau de natura informației, inclusiv pe cale Verbală.
Însă echilibrarea stilurilor de învățare e o investiție pe termen lung. E ca și când ai învăța acum să scrii cu cealaltă mână – cu siguranță te va ajuta dacă reușești, însă va fi un proces de durată, și în tot timpul acela îți va fi foarte „peste mână”. Între timp, pentru a învăța cel mai eficient, ar trebui să te folosești de unelte și tehnici care se potrivesc stilului tău de învățare.
Aș putea să continui, dar am scris deja foarte multe pe această temă în ebook. Îți reamintesc că îl poți descărca gratuit de aici!
Până data viitoare, eu îți urez, ca de obicei:
Învață nu mult, ci bine!