atentie concentrare meditatie

4 exerciții pentru atenție pe care le poți face chiar acum

Trăiești într-o lume în care întâlnești distractori la tot pasul.

Ieși în oras și vezi peste tot reclame care te îndeamnă să cumperi. Te uiți la telefon și vezi că ai primit o grămadă de notificări care așteaptă să fie verificate.   

Dar cred că cel mai adesea observi acest lucru atunci când te apuci de învățat. Zece minute în activitate și deja ai pus mâna pe telefon să vezi ce s-a mai scris pe grupul de Whatsapp.

Oricât de neplăcut ar suna, adevărul crud este că ne-am pierdut abilitatea de a rămâne focusați pe o activitate mai mult de 15-20 de minute.

Iar atunci când ai de parcurs sute de pagini de medicină, lipsa atenției te împiedică să memorezi și să înveți eficient. De fapt, cred că ai observat și tu cât este de obositor să „sari” de la carte la telefon, de la telefon la tigară, de la țigară la carte și tot așa.   

Însă doar pentru că am pierdut această abilitate, nu înseamnă cu nu o putem recăpăta.

Îți propun câteva exerciții simple prin care îți îmbunătățești atenția și implicit rezultatele.

Mintea ta este ca un mușchi

Primul lucru pe care vreau să îl reții este că mintea ta funcționează ca un mușchi.

Mai exact, orice obicei nou pe care vrei să îl adopți și orice abilitate pe care vrei să o îmbunătățești necesită antrenament.

E ca atunci când mergi la sală și faci aceeași serie de exerciții. Cu cât o repeți mai des, cu atât se dezvoltă mai mult grupa de mușchi pe care o antrenezi.

Și așa cum primele antrenamente au fost grele și frustrante, la fel și primele tentative de a-ți „ascuți” atenția nu vor fi prea plăcute.

Oferă-ți timp și rezultatele nu vor întârzia să apară.

Personal, de fiecare dată când fac ceva repetitiv și neplăcut (dar necesar), tind să caut tot felul de scuze ridicole și distrageri inutile.

Așa că pentru a rămâne ancorat în activitate, îmi repet următorul lucru:

Doar pentru că este neplăcut nu înseamnă că trebuie să renunț. Scopul este performanța, nu plăcerea.

 Și dacă vrei performanță, atunci pregătește-te să tragi tare pentru asta.

1. Numără cuvinte

Cel mai simplu mod în care să îți antrenezi atenția este să numeri cuvinte.

Da, ai citit corect!

Să numeri cuvinte sună ridicol de banal, însă este modul ideal în care să te focusezi pe o activitate și nimic altceva.

Pune mâna pe prima carte care îți sare în ochi, deschide-o la orice pagină dorești și apucă-te să numeri toate cuvintele. După ce ai terminat de numărat, notează numărul total de cuvinte iar apoi mai numără o dată pentru a verifica.

  • Dacă numerele diferă, ia-o de la capăt.
  • Dacă pierzi șirul în timp ce numeri, ia-o de la capat.

Reține!

Scopul este să îți crești atenția, deci nu contează cât de banală e activitatea prin care te antrenezi.

2. Practică mindfulness

Dacă îmi amintesc corect, cred că am vorbit despe meditația mindfulness în multe dintre articolele pe care ți le-am propus.

Și asta deoarece este o practică incredibil de adaptabilă ce îți poate îmbunătăți viața în numeroase feluri.

Lăsând la o parte aspecte ca sănătatea și stresul, mindfulness te ajută să îți antrenezi atenția oriunde și oricând.

Tot ce trebuie să faci este să:

  • Alegi un obiect random pe care să te focusezi
  • Privești acel obiect ca și cum îl vezi pentru prima dată și habar nu ai ce este
  • Cauți să observi cât mai multe caracteristici (mărime, greutate, textură, formă, culoare, miros, funcție, etc.)
  • Ignori orice gând care îți trece prin cap în acel moment.

Când fac acest exercițiu, îmi place să îmi imaginez că sunt un extraterestru care tocmai a aterizat pe planeta Pământ și caută să înțeleagă mediul din jurul său. Asta mă ajută să privesc cu mai multă curiozitate obiecte care în mod normal mi se par banale.

3. Folosește cărți de colorat pentru adulți

Când a fost ultima dată când ți-ai cumpărat o… carte de colorat?

La fel ca număratul cuvintelor, coloratul este o activitate simplă care presupune să rămâi focusat pe ceva pentru o perioadă mai lungă.

Așa că fă rost de creioane, comandă-ți o carte de colorat pentru adulți și antrenează-ți atenția într-un mod fun și captivant.

4. Exersează-ți atenția cu Testul Stroop

Deși inițial a fost dezvoltat pentru evaluarea unor abilități cognitive, testul Stroop poate fi unealta perfectă cu care să îți „șlefuiești” atenția.

Aruncă o privire pe poza de mai jos.

După cum vezi, avem mai multe nume de culori scrise în culori diferite.

Tot ce trebuie să faci este să citești cu voce tare – și cât de cursiv poți – această listă. De fiecare dată când rostești culoarea în loc de cuvânt, trebuie să o iei de la capăt.

Când începi să te obișnuiești cu exercițiu, schimbă regulile. Mai exact, citește cu voce tare culoarea fiecărui cuvânt.

Să îți antrenezi atenția nu e rocket science. Îți trebuie doar răbdarea și perseverența pe care o ai atunci când încerci să antrenezi un mușchi.