De ce eșuează rezoluțiile de an nou (și cum să le faci să funcționeze)

În fiecare ianuarie, sălile de fitness sunt pline de oameni motivați, cu obiective clare pentru anul nou. O mare parte din acei oameni vor fi renunțat deja până la expirarea abonamentului, și doar un procentaj infim și-l va reînnoi apoi (tocmai din acest motiv promoțiile vizează abonamente pe minim 6 luni). Aceiași oameni vor născoci în septembrie planuri cum că de la anul se vor apuca serios de sală.

Stai, ce?! Totuși, de ce sunt cele mai multe rezoluții de anul nou sortite eșecului?

E foarte simplu: Cei mai mulți dintre oameni nu vor cu adevărat ceva, ci doar cochetează cu ideea!

Toți vor să aibă un corp de invidiat, dar nimeni nu vrea să transpire la sală 4 zile pe săptămână.

Toți studenții vor bursă, însă prea puțini sunt dispuși să depună efortul necesar.

Toții mediciniștii vor o specialitate anume, însă puțini sunt dispuși să învețe suficient pentru a obține o notă mare.

Ok, foarte deprimant ce îmi spui. Ar trebui să îmi rup lista de rezoluții și să mă prăbușesc pe canapea într-un maraton de Netflix și mâncat zilnic greutatea mea în zahăr?

Absolut deloc.

Doar că pentru a reuși ceva ai nevoie de un plan bine realizat.

Am scris mai jos pentru tine 4 pași simpli care să îți ofere claritate, dar și unelte prin care să îți atingi obiectivele.

De ce eșuează rezoluțiile de an nou (și cum să le faci să funcționeze)?

Pasul 1: Stabilește cu exactitate ce îți dorești.

Probabil o să îți treacă multe lucruri prin cap, de la a te lăsa de fumat și a te apuca de sală la a învăța din timp pentru anume examen. Tocmai de aceea e vital să le treci pe toate pe o coală de hârtie. Reține, un obiectiv nescris rămâne la nivelul de fantezie. Apoi, din întreaga listă alege lucrul cel mai important – cel care crezi că o să producă cel mai mare impact asupra vieții tale.

Stai puțin, de ce doar unul?

Vezi tu, singurul mod prin care să produci o schimbare în viața ta este creându-ți obiceiuri. Până când se formează automatismele, te poți baza doar pe voință, care e ca un mușchi – la un moment dat obosește. Așa că dacă ai de gând ca de la 1 Ianuarie să mergi la sala de 8 ori pe săptămână, să îi suni pe ai tăi după fiecare masă și să înveți 100 de pagini seara înainte de culcare, vei fi demoralizat când, inevitabil, vei da greș. Așa că, pași mici! Firește, poți păstra prima listă pentru mai târziu, când deja schimbarea din viața ta s-a produs. Între timp…

Pasul 2: Setează-ți un deadline!

Neil deGrasse Tyson afirma într-unul din interviurile sale magistrale că dacă noi, oamenii, am trăi la nesfârșit nu am mai avea niciun motiv să ne ridicăm dimineața din pat. Am avea suficient timp să lucrăm la visul nostru – mâine! Însăși finitudinea e cea care dă valoare vieții. La fel și cu obiectivele – fără un termen limită am procrastina la nesfârșit. Până când vrei să termini de învățat materia pentru examen? Când vrei să te găsească ștrandul cu pătrățele? Așterne pe hârtie răspunsul!

Nu în ultimul rând, termenul trebuie să fie unul realist. Din nou, dacă setezi ștacheta prea sus o să fii descurajat. Cum spunea cineva, dă timpului timp!

Pasul 3: Scrie pe hârtie toate lucrurile pe care trebuie să le faci ca să îți atingi scopul. 

Odată realizată lista, întocmește planul de acțiune. Cu alte cuvinte, fă loc activităților de mai sus la tine în program. Spre exemplu, alegi să mergi la sală și să alergi în parc. De câte ori pe săptămână ai putea, realist vorbind, să ajungi la sală? Ești dispus să te trezești mai devreme dimineața, vrei să fugi la sală în pauza de prânz, sau plănuiești să tragi de fiare noaptea târziu. Și cum rămâne cu  alergatul în parc pe ploaie sau zăpadă?

În felul acesta vei ști exact ce ai de făcut și vei ști cum să reacționezi situațiilor neprevăzute. Și, în cele din urmă, trecem la pasul 4, cel la care eșuează majoritatea oamenilor…

Pasul 4: Fă ceva acum!

Serios, orice. E important să îți asumi responsabilitatea aici și acum, și să acționezi!

Nu ai cărțile la tine? Ai telefonul – poți să rezolvi grile online!

E închis la sală? Ok, ia-ți pe tine echipamentul de sală și execută câteva abdomene.

E foarte lejer să pasezi responsabilitatea pe umerii unui tu din viitor, pe care îl disociezi cu ușurință de tu-ul actual.

E ușor să spui „de la anul mă las de fumat” – pentru tine din prezent nu se schimbă absolut nimic, iar până anul viitor aproape sigur o să îți dispară nu doar motivația, ci și simpla intenție.

Începi să vezi pattern-urile? Nici nu e de mirare că majoritatea covârșitoare a acestor rezoluții dă greș.

Dacă vrei să atingi un obiectiv, construiește-ți un obicei care să te ajute să ajungi acolo. Și există un singur moment potrivit pentru asta: acum!  Dacă amâni, deja ai pierdut.

Sună simplu, dar nu e atât de ușor de pus în practică. Trebuie să înțelegi că schimbarea este primul lucru de care nu vrea să audă creierul tău. El urmărește doar două lucruri: să își conserve energia și să își ia doza de dopamină.

Tocmai de aceea o să îți împărtășeșc câteva trucuri pe care le-am descoperit de-a lungul anilor de facultate și care m-au ajutat enorm.

Strategia 1: Regula celor două minute – un concept pe cât de simplu, pe atât de eficient. Regula spune că dacă un lucru îți ia mai puțin de două minute, nu-l amâna – fă-l pe loc! O să vezi cum se vor șterge singure de pe listă lucruri pe care le-ai făcut fără măcar să fii conștient.

Strategia 2: Trebuie doar să începi!

Oamenilor nu le place să lase lucrurile neterminate. Știi că trebuie să înveți azi 50 de pagini, dar nu ai niciun chef? Forțează-te să citești cu maximă concentrare o singură pagină. Sunt șanse mari să intri fără să vrei în starea de flow, acea stare în care nimic altceva nu mai contează, paginile curg una după alta, iar orele trec fără să le simți.

Strategia 3: Creează-ți ancore! Creierul nostru funcționează pe baza asocierilor. Poți folosi asta în avantajul tău dacă ești suficient de creativ. De exemplu, așează-ți mânușile de sală în fața calculatorului, iar atunci când e ora pentru sport, puneți-le. Iată – o acțiune simplă care îți ia literalmente 10 secunde, dar care începe ceva complex și care te poate ancora la starea de bine resimțită după sală.

Strategia 4: Nu te autoflagela dacă nu ai făcut într-o zi ce îți propuseseși. O zi fără sală sau învățat nu e un capăt de țară; capitularea este! Recapătă-ți curajul și ia-o a doua zi de la capăt cu forțe proaspete.

Recapătă-ți curajul și ia-o a doua zi de la capăt cu forțe proaspete.

Viața e ca un maraton, cu o mică diferență: nu există linie de finish.

Tu îți setezi direcția și distanța în funcție de unde vrei să ajungi.

Ține capul sus și continuă să alergi, privind din când în când în jur, să vezi dacă ești unde trebuie!

Eu și întreaga echipă Grile-Rezidentiat.ro îți urăm un 2022 în care să ajungi cât mai departe pe drumul ales!

Spor la treabă,

Teo de la Grile-Rezidentiat.ro