anxietate entuziasm stres

Cum să treci de la anxietate la entuziasm în 3 pași simpli

Din toată diversitatea psihologiei umane, anxietatea este subiectul meu preferat.

Și nu doar pentru că afectează aproape 264 de milioane de oameni anual (conform Organizației Mondiale a Sănătății), ci și pentru că este ceva cu care m-am confruntat mare parte din viață.

De fapt, sunt aproape sigur că și tu știi ce înseamnă să te confrunți cu această emoție intensă. O trăiești înainte de examen (sau alt eveniment important), când te gândești la rezi/admitere, sau atunci când realizezi cât de imprevizibil este viitorul.

Ca să citez înțelepciunea Internetului, „Corpul uman este alcătuit din 80% apă, deci suntem un fel de castraveți cu anxietate.”

Așa că hai să vedem cum poți transforma anxietatea, din obstacol în resursă.

De ce „vindecarea” NU este o soluție

Vad adesea pe net cursuri, cărți și experți care promit sa te scape de anxietate pe veci. Promisiuni mari care de multe ori „se bat cap în cap” cu tot ceea ce știu despre psihologia umană.

Totodată, întâlnesc oameni care spun „Get over it” sau „Nu mai fi panicat”, ca și cum anxietatea are un buton de start/stop pe care îl apeși și… puf, a dispărut panica.

Și tocmai de aceea, simt nevoia să clarific câteva lucruri legate de anxietate:

1. Anxietatea a fost, este și va fi mereu o unealtă utilă cu care evaluezi riscul, anticipezi posibile pericole și mobilizezi resurse interioare. Și atunci, de ce ai vrea să scapi definitiv de ceva ce te ajută mai mult decât realizezi!?

2. Anxietatea NU se vindecă (nu este o boală), ci se gestionează. Cu alte cuvinte, înveți să trăieși cu ea, să o controlezi când simți că te copleșește și să o folosești ca pe o resursă.

Și cel mai simplu mod în care o poți folosi în avantajul tău este să o transformi în entuziasm.

Ambele arată la fel!

Din multe puncte de vedere, anxietate și entuziasmul arată la fel.

  • Același nod în gât.
  • Aceași stare de agitație fizică și mentală.
  • Același puls crescut și respirație accelerată.
  • Aceeași senzație că ceva e pe cale să se întâmple.

Singura diferență este perspectiva ta. Adică atunci când vezi situația ca pe ceva periculos te vei anxieta, în timp ce atunci când vezi situația ca pe ceva nou și interesant te vei entuziasma.

Pe explicația aceasta a mizat și Alison Wood Brooks, o cercetătoare de la Harvard Business School.

În studiul realizat de ea, participanții s-au descurcat mai bine la vorbit în public și karaoke după ce și-au reevaluat anxietatea legată de aceste activități.

Practic, în loc să își spună „Sunt anxios/anxioasă”, și-au spus „Sunt entuziasmat/emtuziasmată”.

Mi se pare facinant faptul că toți suntem capabili de acest lucru. Fiecare dintre noi poate să treacă de la anxietate la entuziasm atunci când își schimbă dialogul interior.

Și odată ce faci asta, poți transforma pericolul în oportunitate.

Reține că de la anxietate la entuziasm este doar un pas, un pas pe care îl faci atunci când îți schimbi perspectiva.

Cum ajungi de la anxietate la entuziasm:

1. Lasă-te purtat de valul anxietății

Atunci când te lovește anxietatea, primul lucru pe care încerci să îl faci este să o controlezi.

Strângi pumnul să nu se vadă că îți tremură mâna, eviți contactul vizual, bei apă des, și faci glume sperând ca asta te va detensiona.

Dar sub toate aceste comportamente se află același mesaj, „Vreau să scap de panică!”

Ce îți sugerez să faci este exact opusul, adică să inviți anxietatea în viața ta. (Pentru că oricum va veni și neinvitată)

Atunci când îți accepți anxietatea ca pe oricare altă emoție, dispare acea tensiune ce o simți când lupți să ascunzi o emoție care ”nu trebuie să se vadă.”

Exact ca un surfer care nu merge împotriva valului ci caută să stea mereu pe el, e nevoie să te lași purtat de anxietate. Altfel, cu cât te împotrivești mai mult, cu atât te va copleși mai rău.

Practic, ce îți sugerez să faci este:

  1. Să identifici modurile în care încerci să fugi de anxietate. Te uiți des pe telefon? Eviți contactul vizual? Devii ironic și „caterincos”? Mergi des la baie? Sunt doar câteva idei din repertoriul propriu…
  2. Să renunți treptat la ele pentru că doar așa poți să îți trăiești anxietatea.

2. Privește-o ca pe o oportunitate

Absolut orice situație cu care te întâlnești este o oportunitate să îți definești viitorul. Și asta pentru că oportunitățile implică decizii.

Atunci când mergi la magazin, ai oportunitatea să alegi ce vrei să mănânci. Să zicem că ai de ales între mere și chipsuri. Merele te ajută să faci un pas către un viitor sănătos, în timp ce chipsurile îți oferă satisfacție de moment.

La fel se întâmplă și în situațiile cu mai multă greutate. Poți să lași examenul pe toamnă (și scapi temporar de anxietate) sau poți să îl privești ca pe o oportunitate să mergi înainte (în ciuda anxietății).

De multe ori, o să vezi că „pericolul” nu este atât de mare pe cât credeai. Mai mult, ai oportunitatea să îți arăți că poți face față situației în ciuda panicii.   

Așa apare entuziasmul, când începi să vezi avantajele, nu doar disconfortul, riscurile și pericolele.   

3. Reglează-ți dialogul interior

În timpul celui de-al doilea război mondial, Ministerul Informațiilor din Anglia a emis celebrul mesaj Keep Calm and Carry On (Stai Calm și Mergi Mai Departe), pentru a calma populația îngrijorată.

Au trecut aproape 70 de ani și uite că acest mesaj a rămas în continuare viral. (Deși acum apăre în diferite forme)

Se pare că felul în care gândești și vorbești se reflectă în deciziile și atitudinile pe care le manifești.

Așa că dacă dorești să transformi anxietatea în entuziasm, este important să schimbi mesajul pe care ți-l transmiți în legătură cu o situație.

Mai exact, înlocuiește cuvinte precum „anxietate”, „frică” sau „panică” cu „entuziasm” sau „curiozitate”.

Știu, poate ți se va părea straniu să spui „Sunt entuziasmat(ă) de rezi”. Dar realist vorbind, oricât de nasol ar fi un examen, ai destule motive să fi entuziasmat în legătură cu el; este încă un pas spre ce îți dorești să obții.

Indiferent de rezultat, contează enorm faptul că ai avut inițiativă.  

Și până la urmă, la asta se rezumă managementul anxietății – să ai inițiativă și să vezi oportunitatea chiar și atunci când anxietatea te îndeamnă să fugi.