Work-life balance: sau cum jonglezi cu viața personală și profesională

Prima dată când am auzit despre work-life balance a fost în timpul facultății.

Ce-i drept, nu i-am dat prea multă importanță, fiind un concept cu care se lucrează mai mult în psihologia organizațioanlă, eu fiind un clinician convins pe vremea aceea.

Dar uite că acest concept m-a urmărit, fie că mi-am dorit sau nu.

Astăzi, pot spune că aproape fiecare client care calcă pragul cabinetului meu are (mai mult sau mai puțin) probleme cu echilibrul dintre viața personală și profesională. 

În timp ce unii sunt copleșiți de probleme personale și nu mai dau randament la muncă, alții se îngroapă în muncă și uită de viața personală.

Din orice unghi am privi, se pare că echilibrul dintre muncă (sau facultate în cazul tău) și viața personală este unul dintre secretele fericirii și succesului.

Și din moment ce a fi student (și viitor medic) presupune multe ore de învățat, practică și gărzi interminabile, cred că acest echilibru este singurul lucru care te poate opri din a lua-o complet razna. 

Ce spun experții

Mai întai, vreau să înțelegi de ce este atât de important acest echilibru dintre cine ești la muncă și cine ești acasă. Sau, în cazul tău, cum ești ca student/rezident și cum ești în viața personală.

Îți voi arăta ce se întâmplă atunci când pierzi echilibrul, dar și cum îl poți recăpăta.

Așa că hai să îți prezint perspectiva experților.

Echilibrul dintre muncă și viața personală te scapă de stres

Unul dintre primele articole peste care am dat când căutam să aflu mai mult despre work-life balance discută un subiect care probabil îți este și ție cunoscut – stresul.

Se pare că aproape 80% dintre cei 2231 de studenti care au participat la studiu sufereau de stres moderat spre sever.

Nimic nou sub soare, nu-i așa?!

Probabil știi și tu cât stres presupune un master, rezidențiat sau doctorat.

Însă ce mi s-a părut interesant a fost motivul pentru care majoritatea studenților se confruntă cu stres și burnout

Mai exact, lipseau două „ingrediente” care i-ar putea ajuta pe studenți să gestioneze mai bine stresul.

Lipsea mentoratul (din partea profesorilor și colegilor cu mai multă experiență) și… mai lipsea echilibrul dintre muncă și viața personală, evident.

Dezechilibrul duce la depresie și anxietate

Deci până acum, știm că dezechilibrul dintre muncă și viața personală te face să cedezi rapid sub presiunea stresului.

Dar oare mai sunt și alte moduri în care echilibrul (sau dezechilibrul) îți impactează sănătatea mentală?

Aceeași întrebare și-au adresat-o și autorii unui studiu publicat de Journal of American College Health. Deși studiul este mai degrabă pilot – cu număr mic de participanți – concluziile sunt la fel de îngrijorătoare.

Dezechilibrul dintre muncă și viața personală duce la anxietate și depresie, însă factorul cheie este tot stresul.

Mai exact, depresia și anxietatea apar din cauza stresului căruia nu îi mai faci față atunci când lipsește echilibrul.

Reziliența și grija de sine sunt răspunsul

Și pentru a vedea partea plină a paharului, vreau să îți prezint câteva concluzii din Physician mental health and well-being, un manual dedicat problemelor de sănătate specifice medicilor.

Aparent, soluțiile pentru anxietatea, stresul și burnout-ul cu care se confruntă medicii sunt reziliența și grija de sine.

În caz că nu ești familiar cu acești termeni, hai să îți explic ce înseamnă fiecare:

1. A fi rezilient înseamnă să poți gestiona situațiile stresante sau neprevăzite, fără să te lași copleșit de emoții.

2. Cât despre grija de sine (self-care), aceasta presupune diverse practici sănătoase ce țin de somn, alimentație, sport, rutina de dimineață și multe altele. 

Uite ce poți face tu pentru a cultiva echilibru

1. Învață „trucuri” noi

Un mod în care poți evita să te suprasoliciți cu învățatul – și să strici echilibrul – este folosind strategii de învățare eficientă.

Pe principiul „Work smart, not hard”, aceste strategii îți sporesc rezultatele fără să îți consume mai mult timp. 

Și pentru că scopul nostru este să îți oferim ce ai nevoie pentru a face față vieții de student la medicină, ai pe blog-ul Grile Rezidențiat.ro o întreagă categorie de materiale valoroase despre învățarea eficientă.

Când volumul de materie crește, poți să investești mai mult timp sau să valorifici mai bine timpul pe care deja îl dedici studiului.

2. Organizează-ți timpul

Nu există echilibru între muncă și viața personală fără time management.

Felul în care îți imparți ziua și numărul de ore pe care îl investești în studiu vs. relaxare este esența echilibrului dintre învățat și viața personală.  

Dacă ești curios să afli cât de bine îți gestionezi timpul, îți propun acest quiz care te va ajuta să îți valorifici mai bine timpul.   

3. Relaxează-te altfel

munca job oboseala echilibru yoga

Pentru mulți dintre noi, relaxare înseamnă pierdut timpul fără un scop anume.

Și există o grămadă de activități care îți oferă fix asta, de la social media și seriale, până la TV și somnul de după-amiază.

Este perfect ok să te bucuri de timpul liber făcând nimic. În același timp, există multe alternative care te relaxează dar te și încarcă pozitiv.

Dacă mă întrebi pe mine, îți recomand lectura (altceva decât medicină!), meditația, yoga, și activitățile în aer liber.

4. Investește în relații autentice

Așa cum spunea și una dintre sursele pe care le-am discutat mai devreme, reziliența se clădește în relații autentice.

De ce?

Pentru că doar în relații (de prietenie sau romantice) sincere și autentice ai ocazia să afli cine ești cu adevărat și care îți sunt punctele slabe. Altfel spus, oamenii sinceri te ajută să te confrunți cu slăbiciunile tale fără să te simți rușinat sau doborât de ele.  

Totodată, oamenii cărora chiar le pasă de tine îți oferă susținere emoțională atunci când te simți copleșit de facultate sau probleme personale.

5. Echilibrul pleacă de la creier

munca job oboseala echilibru

Nu în ultimul rând, cred că echilibrul depinde de grija pe care o ai față de cel mai important organ al tău – creierul.

Cu cât investești mai mult în el, cu atât vei fi mai bine pe absolut toate planurile.

Un creier sănătos și stimulat memorează mai mult, gestionează mai bine stresul și produce rezultate de calitate. 

Pe scurt

Să păstrezi echilibrul dintre învățat și viața personală înseamnă să duci o luptă pe două fronturi. 

Cu alte cuvinte, există soluții pentru a fi bine profesional, precum și soluții pentru a fi bine pe plan personal – iar tu ai nevoie să te focusezi pe amandouă.

Poate că pare prea mult, dar îți garantez că merită efortul.

Când vorbim de câștiguri atât de mari precum sănătatea și succesul, cred că nimic nu ar trebui să fie prea mult sau prea greu.