De ce Succesul = Obiceiuri × Perseverență (I)

Imaginează-ți că ai o mașină electrică pe care o folosești zilnic în oraș. Autonomia sa e limitată, ceea ce înseamnă că trebuie să te asiguri zilnic că are bateria încărcată.

Ce crezi că s-ar întâmpla dacă ai încărca-o doar pe jumătate? Sau dacă ai da ture inutile în jurul blocului înainte să îți începi ziua?

E evident: mașina nu ar avea suficientă energie, iar tu nu ai mai putea ajunge în toate locurile unde ai treabă. Iar dacă ai încerca să o forțezi, ai riscă să te lase fix când ai nevoie cel mai mult de ea.

La fel funcționează și mintea ta!

Zilnic ai o cantitate finită de energie de cheltuit. Dar cât de multă? Asta depinde de cum îți începi și desfășori ziua.

Și dacă încerci să forțezi, deși vitalitatea ta este scăzută, riști să te epuizezi complet.

Ce urmează să îți prezint azi sunt câteva obiceiuri care să îi dea mașinii tale mai multă energie și, implicit, să îi crească performanța.

Stilul de viață îți definește performanța

O să fiu a mia persoană care îți spune asta, dar trebuie s-o fac: lucruri ca ce mănânci, cum dormi, sau cât sport faci îți influențează enorm abilitățile mentale.

De fapt, ești student la medicină, deci știi deja ce presupune un stil de viață sănătos. Dar uite cum văd eu, ca psiholog, viața sănătoasă.

Cum spuneam la început, mintea ta dispune de o cantitate finită de energie.  

Dacă te consumi prea tare dimineața enervându-te în trafic, nu vei mai avea suficientă energie să te concentrezi la cursul de după-amiază.

Sau, dacă sari peste micul-dejun, îți va fi mai greu să performezi la examenul care te-a făcut să pleci în grabă de acasă.   

Cu alte cuvinte, poți să-ți crești performanța și investind în obiceiuri sănătoase, și eliminând obiceiuri nesănătoase care îți consumă degeaba resursele.

1.    Ziua bună chiar se cunoaște de dimineață

Și, desigur, diminețile sunt așa cum ți le faci tu. Eu recunosc, nu am mereu cele mai sănătoase obiceiuri.

Sunt seri când mă culc târziu pentru că am găsit o carte sau un joc video care mă captivează. Știu că trebuie să mă trezesc devreme a doua zi, și totuși cedez plăcerii de moment.

Dar chiar și atunci când adorm târziu, am grijă să mă trezesc la ora potrivită, oricât de obosit m-aș simți.

Prefer să sacrific o oră de somn dar să am timp pentru rutina de dimineață, decât să dorm o oră în plus și să plec în grabă de acasă.

Ce presupune rutina de dimineață?

Pentru mine, e vorba de puțin stretching, duș, mic dejun și zece minute de meditație. Durează aproximativ o oră, însă face o diferență enormă în performanța mea pe parcursul zilei.

Până la urmă, fiecare își personalizează rutina de dimineață în funcție de nevoi.

Poate că ai nevoie să te organizezi înainte să-ți începi ziua, și atunci dimineața devine momentul perfect să-ți treci pe listă câteva obiective.

Sau poate că ai nevoie să asculți muzica preferată, pentru a porni cu un vibe pozitiv.

Important este să îți construiești o rutină sănătoasă și să te ții de ea.

2.    Ești ceea ce mănânci

Cum o mașină merge mai bine cu combustibil de calitate, la fel și tu vei avea o performanță mai bună dacă te alimentezi corespunzător.

Nu voi intra prea mult în detalii – sunt sigur că știi exact ce are nevoie corpul pentru a funcționa bine – însă vreau să îți punctez câteva aspect cheie.

Ce mănânci

Asigură-te că ai o dietă cât mai diversificată. Include alimente ce ajută creierul, precum somon, broccoli, afine, ciocolată neagră, avocado și semințe de dovleac.

Când mănânci

Dacă vrei să ai performanță pe tot parcursul zilei, trebuie să îți alimentezi corpul (și implicit mintea) în mod constant. Așa că mănâncă la ore fixe și nu sări peste mese. Dacă ai o zi aglomerată și ești prea ocupat(ă) pentru masa de prânz, oferă-ți măcar o gustare.

Cum mănânci

Stinge televizorul, pune telefonul deoparte și fii cât mai prezent în timpul mesei. Cu cât ești mai distras, cu atât vei mânca mai repede și mai mult. Masa nu e doar o ocazie să… mănânci, ci și un moment în care să fii cu tine și să îți încarci bateriile pentru restul zilei.

3.    Înainte să te enervezi, întreabă-te dacă merită

Fiecare stare mentală pe care o trăiești are un cost care se deduce din energia ta zilnică. Cu cât o emoție este mai intensă, cu atât te consumă mai mult.

Reacții emoționale precum stresul, furia, sau anxietatea au un cost enorm pentru psihicul tău. De ce crezi că nu te mai simți în stare de nimic după o ceartă cu prietenul/prietena?

Din fericire, ne putem tempera emoțiile.

Are rost să mă consum pentru asta?

Data viitoare când simți că te apucă nervii așteptând la coadă la magazin sau la semafor, întreabă-te dacă are sens.

Poți controla cât de repede se mișcă lucrurile, sau cum va evolua situația? Se va schimba ceva dacă alegi să te enervezi?

De multe ori o să vezi că emoțiile tale, oricât ar fi de intense, nu schimbă cu nimic situația. Indiferent că te enervezi sau nu, vei aștepta la coadă sau semafor la fel de mult.

Însă, dacă alegi să nu te enervezi, îți vei conserva energia, pe care o poți folosi ulterior acolo unde chiar ai nevoie de ea.

Alege TU când să te îngrijorezi (În loc să aleagă anxietatea pentru tine)

Să-ți spun un secret… Încă de mic aveam tendința să fiu foarte anxios și să mă consum în legătură cu viitorul.

Când eram în liceu mă îngrijoram spunându-mi „Oare o să mă descurc la facultate?” .

Când eram în facultate mă îngrijoram spunându-mi „Oare o să mă descurc în cabinet? ”.

Când am început să lucrez mă îngrijoram spunându-mi „Oare o să îmi pot ajuta clienții?

Cu timpul, am găsit un mod simplu prin care să scap de această anxietate. Mai exact, de fiecare dată când încep să mă îngrijorez complet aiurea în legătură cu viitorul, îmi amintesc că acele scenarii sunt future Alex problems.

Asta mă ajută să nu mă mai consum fără sens, și să mă concentrez pe ceea ce contează cu adevărat – prezentul.

. . .

Gata, acesta a fost finalul primei părți. Dacă vrei să citești în continuare partea a doua, pentru încă 4 obiceiuri care să te ajute să faci zi de zi ce ți-ai propus, click aici!