motivatie solutie vitalitate pofta de viata

4 soluții ca să îți menții pofta de viață în momente monotone

Te-ai întrebat vreodată de ce în unele zile pare că treaba merge brici și în alte zile abia reușești să arunci un ochi pe materie?

E adevărat că dispoziția și cheful de învățat se schimbă de la o zi la alta. Poate azi te cerți cu iubitul/iubita și îți bagi picioarele în tot iar mâine vă împăcați și simți că poți din nou să te ocupi de pregătirea pentru examen.

Dar ce faci atunci când ai zile întregi în care totul pare să meargă greu? Sau când realizezi că performanța și rezultatele tale au scăzut dramatic în comparație cu semestrul trecut?

Poate că e timpul să adresezi această lipsă de vitalitate care te ține în loc.

Și chiar dacă simți că performanța și cheful de învățat au rămas relativ nealterate, te încurajez să încerci totuși practicile pe care ți le propun.

Who knows? Poate descoperi că limita în ceea ce privește activitățile tale zilnice este doar mentală și există loc pentru mai mult.      

Nu există vitalitate fără sănătate!

Înaine să vorbim de practici psihologice prin care îți recapeți și menții vitalitatea, gândește-te pentru un moment la stilul tău de viață.

De fapt, cred că nici nu este nevoie să intru prea mult în detalii. Probabil știi mai bine decât mine de ce obiceiuri precum somnul de calitate, alimentația corespunzătoare, și sportul sunt cruciale pentru sănătatea și implicit vitalitatea ta.

Așa că te încurajez să începi cu asta. Investește în sănătatea fizică astfel încât să ai energia și resursele ce te vor ajuta să îți menții sănătatea și flexibilitatea mentală.     

Toata psihologia practică din lume este inutilă dacă nu îți pui mai întâi ordine în stilul de viață.

Să te concentrezi pe vitalitate fără să iei în considerare stilul de viață este ca și cum ai monta ferestre noi pe o casă ce stă să cadă.  

1. Programează-ți un moment pentru îngrijorări

Din punct de vedere mental și emoțional, stresul și îngrijorările te consumă cel mai mult.

Nu uita că acele ore în care te plângi și te gândești la scenarii catastrofice necesită resurse… resurse pe care le-ai putea folosi în scopuri mai constructive.

Când în sfârșit ieși din haosul îngrijorărilor, realizezi că te simți secat de putere și nu ai chef de învățat sau completat grile.

Și pentru că îngrijorarea nu este ceva ce poți să oprești cât ai pocni din degete, ce-ar fi să încerci măcar să o amâni?

Programează-ți o oră (sau cât crezi că ai nevoie) în care să îți dai voie să te agiți în legătură cu orice îți trece prin cap.

Nu numai că acest truc împiedică stresul și îngrijorarea să îți contamineze întreaga zi, dat îți oferă control asupra situației.

În felul acesta, tu decizi când și cât vrei să te îngrijorezi, în loc să decidă anxietatea pentru tine.

2. Culcă-te cu un vis și trezește-te cu scop

Vitalitatea, și implicit motivația, depind de obiectivele spre care țintești și activitățile în care te implici.

Nu ai cum să te simți energizat și dornic de treabă dacă nu există ceva pentru care simți că merită să tragi. Și chiar dacă te-ai simți, această stare mentală se risipiește imediat dacă nu servește unui scop concret.

Totodată, vitalitatea este ceva ce întreții prin micile victorii pe care le obții de-a lungul unei zile. Un capitol învățat cu succes, o oră petrecută completând grile; acestea sunt micile reușite care te fac să spui Pot mai mult sau Vreau mai mult.

Personal, în fiecare seară îmi place să petrec câteva minute gândindu-mă la ce vreau să realizez a doua zi. La micile reușite și mai ales la implicațiile pe care efortul și rezultatele de mâine le vor avea asupra viitorului meu. A doua zi, îmi pun pe foaie obiectivele la care m-am gândit cu o seară în urmă.  

Acest exercițiu mă ajută să știu exact ce am de facut și de ce este important ceea ce fac.

3. Începe ziua cu o activitate fun

Nimic nu te vitalizează mai mult într-o zi „lentă” decât o activitate distractivă care să îți stimuleze producția de endorfine.

Deși unii experți ne îndeamnă să începem ziua în forță, există acele zile în care te trezești fără chef de treabă. Și aici mă refer la situațiile în care ști că ai făcut totul ca la carte – ai dormit bine, ți-ai luat micul dejun, poate ai făcut și puțin sport.

Atunci când ai astfel de zile, te încurajez să lași cărțile și cursurile de-o parte pentru un moment (oricum ești cu vitalitatea pe low și mai mult te vei frustra) și să faci ceva care te energizează.

Cântă sub duș. Urmărește un video amuzant. Dă muzica tare și dansează. Fă sex. Orice ști că te ajută să ieși din acea stare de „Azi nu am chef”.

Doar ai grijă să nu petreci prea mult timp distrându-te, aș sugera maxim 30 de minute. Altfel, o intenție bună se transformă în procrastinare.

4. Ține stresul sub control

La fel ca și îngrijorările, stresul poate consuma cantități uriașe de resurse fizice și emoționale, mai ales atunci când nu ai nici un control asupra lui.

Imaginează-ți că te trezești după un somn bun și te simți super energizat și motivat. Azi este ziua ta, ziua aceea în care vei fi super productiv și vei recupera materia cu care ai rămas în urmă.

Doar că atunci când intri pe grupul de pe whatapp, vezi că ați primit câteva teme în plus pentru laborator. Mai mult, afli că azi ai deadline pentru un proiect de care ai uitat complet.

Vitalitatea de care te bucuri azi depinde de felul în care vei reacționa la aceste evenimente neașteptate.

Pe scurt, ai două opțiuni:

Opțiunea 1: Lași stresul și îngrijorările să te compleșească până la epuizare. Îți imaginezi la nesfârșit tot felul de scenarii nasoale în care rămâi în urmă cu învățatul sau nu iei notă de trecere. Cu alte cuvinte, irosești toată energia și buna dispoziție cu care te-ai trezit fără să rezolvi ceva concret.  

Opțiunea 2: Folosești stresul ca pe un aliat și profiți de vitalitatea pe care o resimți azi pentru a nu lăsa un eveniment neașteptat să îți strice flow-ul.

Dacă vrei să obții constant rezultate bune la învățat, oferă-i corpului și minții tot ce au nevoie pentru ca tu să te simți vitalizat și pregătit să gestionezi chiar și situațiile neașteptate.